AKTUALNY SKŁAD KOMISJI BHP:
Przedstawiciele pracodawcy:
Przedstawiciele pracowników:
137.0201.13.2019
Decyzja nr 13
Prorektora Uniwersytetu Jagiellońskiego ds. Collegium Medicum z dnia 17 czerwca 2019 roku
w sprawie: zmiany decyzji nr 27 Prorektora Uniwersytetu Jagiellońskiego ds. Collegium Medicum z dnia 22 listopada 2016 roku w sprawie powołania Komisji bezpieczeństwa i higieny pracy w Uniwersytecie Jagiellońskim – Collegium Medicum- dalej zwaną „Decyzją”.
Na podstawie art. 23712 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1040) w zw. z art. 23 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. z 2018 r. poz. 1668, z późn. zm.) oraz § 7 ust.1 pkt 3 Zarządzenia nr 71 Rektora Uniwersytetu Jagiellońskiego z dnia 1 września 2016 r. w sprawie kompetencji Rektora, Prorektorów oraz Kanclerza Uniwersytetu Jagiellońskiego na kadencję 2016-2020 z późniejszymi zmianami, ustalam co następuje:
§1
W § 1 Decyzji, określającym skład Komisji bezpieczeństwa i higieny pracy (dalej zwaną „Komisją”), wprowadzam następujące zmiany:
– w miejsce członka Komisji dr Janusza Pokorskiego, powołuję lek. Małgorzatę Ratkę;
– w miejsce członka Komisji mgr inż. Zdzisława Nocunia, powołuję mgr Annę Ciepły.
§2
Pozostałe postanowienia Decyzji pozostają bez zmian.
§3
Niniejsza Decyzja wchodzi w życie z dniem podpisania.
Prorektor Uniwersytetu Jagiellońskiego
ds.Collegium Medicum
prof. dr hab. Tomasz Grodzicki
137.0201.27.2016
Decyzja nr 27
Prorektora Uniwersytetu Jagiellońskiego ds. Collegium Medicum z dnia 22 listopada 2016 roku
w sprawie: powołania Komisji bezpieczeństwa i higieny pracy w Uniwersytecie Jagiellońskim – Collegium Medicum
Na podstawie art. 237 12 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (tj. Dz.U. z 2016 r. poz. 1666) w zw. art. 66 ust. 2 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (tj. Dz.U. z 2012 r. poz. 572, z późn. zm.) oraz § 7 ust.1 pkt 3 Zarządzenia nr 71 Rektora Uniwersytetu Jagiellońskiego z dnia 1 września 2016 r. w sprawie kompetencji Rektora, Prorektorów oraz Kanclerza Uniwersytetu Jagiellońskiego na kadencję 2016-2020 (tekst jednolity wprowadzony zarządzeniem nr 89 Rektora Uniwersytetu Jagiellońskiego z dnia 18 października 2016 roku), ustalam co następuje:
§1
Powołuję Komisję bezpieczeństwa i higieny pracy w Uniwersytecie Jagiellońskim – Collegium Medicum, w następującym składzie:
Przedstawiciele pracodawcy:
Przedstawiciele pracowników:
§2
Upoważniam Pana dr Jarosława Zawilińskiego do przewodniczenia Komisji bezpieczeństwa i higieny pracy w imieniu pracodawcy oraz dokonywania czynności, które objęte są ustawowymi zadaniami Komisji.
§3
Komisja jest organem doradczym i opiniodawczym pracodawcy w sprawach bezpieczeństwa i higieny pracy, a jej obowiązki i uprawnienia określają przepisy Rozdziału XI Działu dziesiątego Kodeksu pracy.
§4
Obsługę administracyjną prac Komisji zapewnia Inspektorat BHP.
§5
Traci moc Decyzja Prorektora Uniwersytetu Jagiellońskiego ds. Collegium Medicum z dnia 28 listopada 2012 r. nr RP CM-0131/12/2012 w sprawie powołania Komisji bezpieczeństwa i higieny pracy w Uniwersytecie Jagiellońskim – Collegium Medicum.
§6
Decyzja wchodzi w życie z dniem podpisania.
Prorektor Uniwersytetu Jagiellońskiego
ds. Collegium Medicum
prof. dr hab. Tomasz Grodzicki
Decyzja nr RP CM-0131/12/2012
Prorektora Uniwersytetu Jagiellońskiego ds. Collegium Medicum z dnia 28 listopada 2012 roku
w sprawie: powołania Komisji bezpieczeństwa i higieny pracy w Uniwersytecie Jagiellońskim – Collegium Medicum
Na podstawie art. 237 12 § 1 Kodeks pracy oraz § 7 ust.1 pkt 3 Zarządzenia nr 80 Rektora Uniwersytetu Jagiellońskiego z dnia 3 września 2012 r. w sprawie kompetencji Rektora, Prorektorów oraz Kanclerza Uniwersytetu Jagiellońskiego na kadencję 2012-2016, ustalam co następuje:
§1
Powołuję Komisję bezpieczeństwa i higieny pracy w Uniwersytecie Jagiellońskim – Collegium Medicum, w następującym składzie:
-dr Jarosław Zawiliński
– dr Janusz Pokorski
– dr Mariusz Stolarczyk
– mgr inż. Iwona Zagrodnik
– mgr inż. Zdzisław Nocuń
– Dariusz Stec
§2
Upoważniam Pana dr Jarosława Zawilińskiego do przewodniczenia Komisji bezpieczeństwa i higieny pracy w imieniu pracodawcy oraz dokonywania czynności, które objęte są ustawowymi zadaniami Komisji.
§3
Komisja jest organem doradczym i opiniodawczym pracodawcy w sprawach bezpieczeństwa i higieny pracy, a jej obowiązki i uprawnienia określają przepisy Rozdziału XI Działu
dziesiątego Kodeksu pracy.
§4
Obsługę prac Komisji zapewnia Inspektorat BHP.
§5
Decyzja wchodzi w życie z dniem podpisania.
Prorektor Uniwersytetu Jagiellońskiego
ds. Collegium Medicum
prof. dr hab. Piotr Laider
RPCM-0131-1/2010
Decyzja nr 1
Prorektora Uniwersytetu Jagiellońskiego ds. Collegium Medicum z dnia 21 kwietnia 2010 roku
w sprawie: powołania Komisji bezpieczeństwa i higieny pracy w Uniwersytecie Jagiellońskim – Collegium Medicum
§1
Na podstawie art. 237 12 § 1 Kodeks pracy powołuję Komisję bezpieczeństwa i hieny pracy w Uniwersytecie Jagiellońskim – Collegium Medicum w składzie:
– dr Jarosław Zawiliński
– dr Mariusz Stolarczyk
– dr Aleksandra Mogilnicka
– dr Lucyna Pomierny-Chamioło
– Józefa Wątorek
– Dariusz Stec
§2
Upoważniam Pana dr Jarosława Zawilińskiego do przewodniczenia Komisji bezpieczeństwa i higieny pracy w imieniu pracodawcy oraz dokonywania czynności, które objęte są ustawowymi zadaniami Komisji.
§3
Komisja jest organem doradczym i opiniodawczym pracodawcy w sprawach bezpieczeństwa i higieny pracy. Obowiązki i uprawnienia Komisji określają przepisy Rozdziału XI Kodeksu pracy.
§4
Zarządzenie wchodzi z dniem podpisania i obowiązuje do 31 sierpnia 2012 r.
Prorektor Uniwersytetu Jagiellońskiego
ds. Collegium Medicum
prof. dr hab. med. Wojciech Nowak
Dz.U. 1974 Nr 24 poz. 141 Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (z późn. zm.)
Rozdział XI
Konsultacje w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz komisja bezpieczeństwa i higieny pracy
Art. 23711a. § 1. Pracodawca konsultuje z pracownikami lub ich przedstawicielami wszystkie działania związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, w szczególności dotyczące:
1) zmian w organizacji pracy i wyposażeniu stanowisk pracy, wprowadzania nowych procesów technologicznych oraz substancji i preparatów chemicznych, jeżeli mogą one stwarzać zagrożenie dla zdrowia lub życia pracowników,
2) oceny ryzyka zawodowego występującego przy wykonywaniu określonych prac oraz informowania pracowników o tym ryzyku,
3) tworzenia służby bhp lub powierzania wykonywania zadań tej służby innym osobom oraz wyznaczania pracowników do udzielania pierwszej pomocy, a także wykonywania działań w zakresie zwalczania pożarów i ewakuacji pracowników,
4) przydzielania pracownikom środków ochrony indywidualnej oraz odzieży i obuwia roboczego,
5) szkolenia pracowników w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy.
§2. Pracownicy lub ich przedstawiciele mogą przedstawiać pracodawcy wnioski w sprawie eliminacji lub ograniczenia zagrożeń zawodowych.
§3. Pracodawca zapewnia odpowiednie warunki do przeprowadzania konsultacji, a zwłaszcza zapewnia, aby odbywały się w godzinach pracy. Za czas nie przepracowany w związku z udziałem w konsultacjach pracownicy lub ich przedstawiciele zachowują prawo do wynagrodzenia.
§4. Na umotywowany wniosek pracowników lub ich przedstawicieli dotyczący spraw zagrożenia zdrowia i życia pracowników inspektorzy pracy Państwowej Inspekcji Pracy przeprowadzają kontrole oraz stosują środki prawne przewidziane w przepisach o Państwowej Inspekcji Pracy.
§5. U pracodawcy, u którego została powołana komisja bezpieczeństwa i higieny pracy – konsultacje, o których mowa w § 1, mogą być prowadzone w ramach tej komisji, natomiast uprawnienia, o których mowa w § 2 i 4, przysługują pracownikom lub ich przedstawicielom wchodzącym w skład komisji.
§6. Pracownicy lub ich przedstawiciele nie mogą ponosić jakichkolwiek niekorzystnych dla nich konsekwencji z tytułu działalności, o której mowa w § 1, 2 i 4. Dotyczy to również pracowników lub ich przedstawicieli, o których mowa w § 5.
Art. 23712. § 1. Pracodawca zatrudniający więcej niż 250 pracowników powołuje komisję bezpieczeństwa i higieny pracy, zwaną dalej „komisją bhp”, jako swój organ doradczy i opiniodawczy. W skład komisji bhp wchodzą w równej liczbie przedstawiciele pracodawcy,w tym pracownicy służby bhp i lekarz sprawujący profilaktyczną opiekę zdrowotną nad pracownikami, oraz przedstawiciele pracowników, w tym społeczny inspektor pracy.
§2. Przewodniczącym komisji bhp jest pracodawca lub osoba przez niego upoważniona, a wiceprzewodniczącym – społeczny inspektor pracy lub przedstawiciel pracowników.
Art. 23713. § 1. Zadaniem komisji bhp jest dokonywanie przeglądu warunków pracy, okresowej oceny stanu bezpieczeństwa i higieny pracy, opiniowanie podejmowanych przez pracodawcę środków zapobiegających wypadkom przy pracy i chorobom zawodowym, formułowanie wniosków dotyczących poprawy warunków pracy oraz współdziałanie z pracodawcą w realizacji jego obowiązków w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy.
§2. Posiedzenia komisji bhp odbywają się w godzinach pracy, nie rzadziej niż raz na kwartał. Za czas nie przepracowany w związku z udziałem w posiedzeniach komisji bhp pracownik zachowuje prawo do wynagrodzenia.
§3. Komisja bhp w związku z wykonywaniem zadań wymienionych w § 1 korzysta z ekspertyz lub opinii specjalistów spoza zakładu pracy w przypadkach uzgodnionych z pracodawcą i na jego koszt.
Art. 23713a. Przedstawiciele pracowników, o których mowa w art. 23711a i art. 23712, są wybierani przez zakładowe organizacje związkowe, a jeżeli u pracodawcy takie organizacje nie działają – przez pracowników, w trybie przyjętym w zakładzie pracy.